Proud Mama

mm...morotskaka!

Publicerad 2009-03-20 13:55:53 i



Nu har vi kommit hem från en lunch på stan med mamma och väl hemma blev det en välförtjänt(?) bit morotskaka, mmm.... måste säga att den blev sjukt god, den godaste jag ätit! Så tack snälla Emeli för det receptet=)



Tänkte dela med mig av det till er också, varsågoda!

Världens godaste morotskaka

3 ekologiska ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 1/2 dl solrosolja
4 1/2 dl rårivna morötter
 
1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten.
4. Tillsätt solrosolja och morötter.
5. Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbara kant, 24 cm i diameter.
6. Grödda mitt i ugnen ca 55 min. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig. Låt svalna.
 
Cream cheese lime frosting:
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av 1 lime (jag hade ingen så jag provade lite citronsaft, fast lime är nog godare)
100 g philadelphiaost
 
1. Vispa alla ingredienserna krämigt.
2. Bred frostingen över kakan.

Kommentarer

Postat av: systerslarvig

Publicerad 2009-03-20 14:02:01

Gaaah! Nu blev man ju inte alls sugen på morotskaka!!! Får väl nöja mig med en bit kladdis... ;P

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela