Proud Mama

SJ i ett nötskal

Publicerad 2011-02-28 15:14:56 i Resor





...efter den värsta tågresan EVER! Från början skulle mitt tåg ha gått raka vägen från Göteborg med slutstation Sundsvall och jag skulle ha varit framme 23.20.

Så på dagen går jag in på "tågtavlan" (en app till Iphone) och kollar så inget har hänt med mitt tåg och allt ser normalt ut. På eftermiddagen typ 45 min innan tåget ska gå så går jag in igen och då står det att tåget är inställt. Så jag ringer till SJ och frågar och killen jag pratar med ringer i sin tur till trafikledningen för att kolla. Han säger att tåget går som vanligt men att det är nåt fel på systemet så det ser ut som att det är inställt.

Jag kliver på tåget och hamnar bredvid eller snarare mitt i ett fotbollslag med killar i 16-17 års åldern. Har ni någon aning hur speedade de kan bli? Alla som har småbröder vet, det blir värre än småbarn. Saker flög fram och tillbaka. När konduktören kommer så säger han att tåget är inställt från stockholm till sundsvall så "jag får återkomma till dig". Det gjorde han inte utan jag fick fråga honom igen. Det var iaf inställt och mina alternativ var att ta nattåget eller sova kvar tills imorgon. Några ersättningsbussar tänkte  de inte sätta in.

Mamma försöker desperat boka in mig på en buss som ska gå 21.15 men det går inte via nätet och ingen svarar när man ringer. Helt plötsligt så stannar tåget mitt ute i skogen. Man ser inga hus eller vägar i närheten. Då har det blivit nåt fel på ström-mottagaren så tåget har ingen spänning och vi kan inte åka vidare. Då är jag i upplösningstillstånd! Jag blir galen! Vi kommer att få sova här inatt och frysa ihjäl! Efter det så tar batteriet i cafévagnen slut så den blir helt svart. Det fattas ju bara att hela tåget blir svart...

Efter en halvtimme får de ordning på grejjerna iaf och vi fortsätter. Vi kommer fram 40 min försent så jag springer till busstationen för att fråga om det finns någon plats kvar. Det är helt fullt. Jaha, så jag springer tillbaka till centralstationen men jag hittar inte så jag frågar en tjej som ser ut som hon jobbar där. Hon visar mig vart jag ska, hon frågar dessutom vad som hänt och säger att det är deras fel och att de måste ersätta mig. Världens trevligaste, plusspoäng till dig!!

Jag hittar tillslut och blir inbokad på nattåget. Fråga mig inte varför jag inte stannade kvar en natt istället. Nattåg måste vara det absolut värsta sättet att resa AllA kategorier. Jag hamnar såklart i en slaf längst upp med ungefär 70 cm till tak och inte ett elutag i hela hytten. Så kolla på film är ju out of question... efter fyra timmars dålig sömn är vi framme. De hade i alla fall hövligheten att ordna en taxi till mig så jag slapp gå hem kl 04.00 på morgonen...

Helgen har annars varit helt AWESOME! Bilder kommer i nästa inlägg=) Jag var bara tvungen att gnälla av mig lite.

Kommentarer

Postat av: mamma

Publicerad 2011-03-01 07:01:04

Ja, så här efteråt kan man ju inte mer än skratta åt eländet men jag skulle inte vilja byta med dig. Det var i alla fall en väldigt underhållande läsning!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela