Proud Mama

Muslibars

Publicerad 2011-10-03 10:44:21 i Mat & Bak




I torsdags fick jag för mig att jag skulle baka müslibars! Det började med att jag köpte en på pressbyrån när vi var i Birsta och den var riktigt god. Eftersom min mage har varit och är så krånglig så tänkte jag att det är en bra grej att ha med sig eftersom det är bra att äta ofta och lite. Gör man dem själv kan man ju dessutom göra dem så nyttiga man vill och man vet vad som är i. Så jag sökte efter ett bra recept men jag hittade inget som jag fastnade för. Till slut hittade jag ett som jag gjorde om som blev jättebra!

Jag hade i:

  • Ca 1.5 dl K-special fullkorn
  • 50 g nötmix
  • 100 g müsliblandning (boveteflingor, dinkelpuffar, sesamfrön, pumpakärnor m.m.) det man gillar helt enkelt.
  • 1 dl tranbär
  • 1.5 tsk vaniljsocker
  • 1 krm salt
  • 50 g smör
  • 1/5 dl honung
  • 3 msk råsocker
  • 1 äggvita
Så här gör du:

  1. Sätt ugnen på 175°.
  2. Klä en form, ca 20x20 cm, med bakplåtspapper. (jag hällde ut min smet på ett bakplåtspapper och formade den för hand, det gick också bra)
  3. Blanda nötter, frön, flingor, tranbär, müsli, vaniljsocker och salt i en bunke.
  4. Smält ihop smör, sirap och socker i en kastrull och låt sjuda 2 min. Rör då och då.
  5. Ta av från värmen, låt svalna och vänd ner i grynblandningen.
  6. Vispa äggvitan till skum och blanda ner. Bred ut i formen i ett jämnt lager.
  7. Grädda mitt i ugnen ca 30 min. Täck ev med bakplåtspapper om den blir för mörk.
  8. Låt svalna på galler, skär i bitar och förvara svalt i tät burk.
Om någon är intresserad så innehåller den ungefär 105 kcal.

Man kan ju ha i precis vad man vill så länge man har i lika mycket som är i receptet. I orginalreceptet är det t.ex. blåbär och aprikoser men jag gillar tranbär så då tog jag det istället. Man kan ha i müsli istället för flingor eller så byter man ut hela köret mot müsli förutom bären, honungen, sockret, smöret och ägget. Ja ni fattar. Har man inte honung hemma så kan man använda sirap. Möjligheterna är oändliga!=) De är farligt goda dessutom, måste nog göra en till sats nu. Den förra är redan slut! Därav bristen på bilder...

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2011-10-03 22:37:44

Låter gott! Ska prova att göra pronto!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela