Proud Mama

En dag i solen

Publicerad 2009-04-29 21:26:49 i

Idag har vi varit ute hos Birgitta och Emil i deras lekpark hela dagen, nästan, ett par timmar i alla fall. Solen gassade och vi hade mysigt. Elliot gungade igen och så käkade han lite sand i sandlådan. Vi fikade på en filt medan barnen tog sin nap. Vid tretiden gick vi hemåt igen, vi gick och handlade och sen gick vi hem. 



Sand är inte så gott som man kan tro.



Gunga är desto roligare, men här var vi väldigt trötta=)

På sista tiden har jag blivit så less på att man alltid lagar samma mat och ofta blir det inte så hälsosamt som man skulle vilja, det skulle bara vara kul att få lite variation. Så imorse gick jag in på recept.nu, egentligen så sökte jag efter ett bra recept på kladdkaks muffins (hälsosamt värre:P) men så hittade jag det här receptet på lax:

Ingredienser

 

260 g laxfile skuren i fjärilskotletter (2 st)
8 st potatisar
2 st lime
1 st rödlök
3 st champinjoner
1 st rött sött äpple
1 tsk balsamvinäger
150 g färsk bladspenat
0.5 tsk olja
2 dl naturelle crème fraîche 8%
1 tsk riven färsk ingefära
1 st vitlöksklyfta
salt
peppar
2 knippen färsk basilika

Gör så här

1. Koka upp potatisen och låt den koka i cirka 20 minuter. Skala och riv ingefäran och blanda den med crème fraîchen. Pressa i saften ur en av limefrukterna, pressa och tillsätt vitlöken och salta.

2. Pressa saften ur den andra limen över laxkotletterna och grilla dem i grillpanna utan matfett.

3. Kärna ur äpplet. Skär det och champinjonerna i bitar och hacka löken ganska grovt. Bryn sedan allt i lite olja tillsammans med grovhackad basilika och lite balsamvinäger.

4. Smaka av med salt och peppar. Lägg till sist i spenaten och se till att den bara värms upp. Blanda runt och servera tillsammans med laxen och såsen.

 

Jag hoppade över potatisen, ingefäran, äpplet och basilikan, eftersom jag inte hade det hemma. Hoppade som sagt över även potatisen. Tyckte det räckte med den varma salladen med champinjoner och bladspenat. Då blev det ju ännu mer hälsosamt dessutom. Limen ersatte jag med citron. Det blev lite "man tager vad man haver" men det blev väldigt gott.

 

Créme fraichen med vitlök och citron är inte med på bilden men den passade jättebra till, mmm...

 

 

Kommentarer

Postat av: pappa

Publicerad 2009-04-30 07:09:09

världens sötaste

Postat av: josse

Publicerad 2009-05-03 19:35:32

såg sketa gott ut !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linda

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela